Forum Settings
Forums
New
May 27, 2017 2:56 PM

May 2009
98
السلام عليكم شباب رمضان كريم
موضوع نقاش المانجا Yokokuhan
https://myanimelist.net/manga/37109/Yokokuhan
المانجا 3 مجلدات بس 22 فصل اعتقد بمعدل مجلد كل 5 ايام يكون كويس علشان الناس الي شغالة وكدا اشطة الكلام, فلنبداء القرائة, يامسهل إن شاء الله تكون حلوة :)
Reply Disabled for Non-Club Members
May 31, 2017 1:11 PM

May 2009
98
السلام عليكم
خلصت المجلد الاول, طيب الصراحه فالاول مكنتش مشدود ليها على الاطلاق وحسيت انوا حاجة بتقلد "L"
بديث نوت, ومكنشي واضح هوا بيعمل ايه وليه بس وحده وحده اما الدافع بداء يظهر بداء ياخد معنى ويعلى مع كل فصل, وكوني شاب مصري وعارف ازاي اكون عاطل كويس :) ومجرب وازاي فكرة إن حد ممكن يتحكم فيك اكتر من حقوا بدافع انوا يعني تحت ستاره التوظيف فموضوع مهم هوا مسكوا هنا كنت هزعل لو كان بيقتل او بيعمل حجات عشوائيه وخلاص, الفكرة بقا لفين؟ ايه الي عاوز يقولوا فالاخر, اتبقى مجلديت مش كتير, الاحداث مش اسطورية بس جميله!!
حد خلصوا ولا لسه؟ حد يقلي انا مش لوحدي :)))
Jun 1, 2017 12:40 AM

Aug 2012
157
انا لسه في الـchapter السادس، هخلص النهارده وأكتب رأيي ان شاء الله :)
Jun 2, 2017 4:17 AM

May 2009
98
xcharmy said:
انا لسه في الـchapter السادس، هخلص النهارده وأكتب رأيي ان شاء الله :)

أشطة, تحبي نخليها مجلد كل اسبوع "فصل كل يوم احسن " :)
Jun 2, 2017 7:47 AM
May 2013
4
انا خلصتها كلها مكنتش اعرف اننا واخدينها timeline :3
Jun 4, 2017 12:55 AM

May 2009
98
SoneTasneem said:
انا خلصتها كلها مكنتش اعرف اننا واخدينها timeline :3

مش مشكلة بقا ممكن نبداء من المانجا الجيا مع بعض كلنا إن شاء الله
Jun 4, 2017 1:07 AM

Aug 2012
157
طيب انا خلصتالـ7 Chapters وأخيرا لقيت وقت اني كتب رأيي:)
أولا هو انا فعلا لحد دلوقتي مش مشدودة ليها، ماعرفش السبب مع انها الى الآن شايفة القصة كويسة والـPace معقول.
من ناحية الشخصيات، انا الصراحة ماتوقعتش انه يكون أكثر من شخص، وديه الصراحة حاجة مخلياني قلقانة لأن في احتمال انه يكون في تقصير في بعض الـMain characters' development، قصدي اللي بيرفعوا الفيديو ويرتكبوا الجرائم
غير كده الصراحة أنا مستنية أشوف هدفهم ايه، هما عايزين يوصلوا رسالة ايه أو يحاولوا يغيروا ايه في المجتمع
هو القصة حلوة بس مش حاجة الواحد ممكن يقول عليها واو أوي
Jun 4, 2017 12:25 PM

May 2009
98
xcharmy said:
أولا هو انا فعلا لحد دلوقتي مش مشدودة ليها، ماعرفش السبب مع انها الى الآن شايفة القصة كويسة والـPace معقول.
من ناحية الشخصيات، انا الصراحة ماتوقعتش انه يكون أكثر من شخص، وديه الصراحة حاجة مخلياني قلقانة لأن في احتمال انه يكون في تقصير في بعض الـMain characters' development، قصدي اللي بيرفعوا الفيديو ويرتكبوا الجرائم
غير كده الصراحة أنا مستنية أشوف هدفهم ايه، هما عايزين يوصلوا رسالة ايه أو يحاولوا يغيروا ايه في المجتمع

اشطة خلينا نكمل ونشوف, اكيد مش هيكونوا نفخوا الراجل ضرب فاخر فصل عالفاضي :)
Jun 4, 2017 8:20 PM
May 2013
4
xcharmy said:
xcharmy said:

انا كمان متخيلتش ابداااااا انهم اكتر من شخص
كنت فاكره الشرطه دول حميير طلعت انا XD
بس انهم اكتر من شخص هو اللى اظن مخلى الموضوع يتصدق ان الجرائم تتم اصلا فا البوليس كان عنهم حق
واحد وحده صعب
Jun 7, 2017 1:53 PM

May 2009
98
هلا, خلصت المجلد التاني
مش حاسس كتير حصل فالمجلد ده, و في موضيع جد ومشت وخلاص, اكتر حتة محستهاش واقعيه الراجل الاخير الي عاوز يبلغ عليهم مرتبطش بيه كفايه يمكن اه فاهم الدافع بتاعه بس لسبباً ما مش متعاطف معاه, مسداتهوش اوي, يمكن د نقطة فالمجلد كلوا هنا, كان عاوز يقول كذا حاجة بس ماضرشي يقول حاجة كويس اوي, عامتاً مش عاوز احبطكم :) هوا لطيف وكل حاجة بس ريتم الاحداث ماشي بشكل سردي مباشر اكتر من انوا تشويقي وغموض والي حاسس ان المفروض احسوا منها :)
مش عارف ايه رايكم؟! باقي مجلد بس
Jun 10, 2017 10:58 AM

Aug 2012
157
انا أعتقد ان مشكلتي في المجلد ده والقصة عامة هي إن الشخصيات مملة وانا مش عارفة اتعاطف معاهم خالص.
Simply, they were not established well in the beginning and it's too late to do this now.
بالتالي انا مش عارفة اتعاطف مع الشرطة ولا المجرمين، أنا متفهمة ليه كل واحد بيعمل اللي بيعمله والقرارات اللي أخدوها بس مش متعاطفة معاهم. وده مخلي القصة مملة بالنسبالي. الصراحة ماعنديش أي أمل ان المجلد الثالث هيحل المشكلة لأن ببساطة الوقت اتأخر انك تبني شخصيات صح.
بس هقراه برده واقول رأيي في آخر الأسبوع
Jun 15, 2017 5:30 PM
May 2013
4
امال انا مالى عجبانى جدا
الشرطه سخيفين خالص خالص بس بالنسبه لانى خلصتها اديتها عشره على عشره اظن
انا عشان قريته مره واحده فا اتعلقت بيهم وبالعكس الدافع موجود وكمان بكيت معاهم لما كانو بيبكوا
جربوا تسمعوا اغنيه LOCKED OUT OF HEAVEN وانتو بتقروا اخر مجلد
X]
Jun 17, 2017 3:00 PM

May 2009
98
SoneTasneem said:
امال انا مالى عجبانى جدا
الشرطه سخيفين خالص خالص بس بالنسبه لانى خلصتها اديتها عشره على عشره اظن
انا عشان قريته مره واحده فا اتعلقت بيهم وبالعكس الدافع موجود وكمان بكيت معاهم لما كانو بيبكوا
جربوا تسمعوا اغنيه LOCKED OUT OF HEAVEN وانتو بتقروا اخر مجلد
X]

هسمعها ماشي :) , هخلص اخر مجلد وهقول رايي إن شاء لله
Jun 29, 2017 7:57 AM

May 2009
98
متاخر جداً ولكن خلصتها
النهايه حلوة الصراحه اخر فصلين كانوا الاقوى
المجلد الاخير كان اكثر استقراراً ومبلغشي فيه يمكان علشان كدى كان الاحلى, تحس بنضج الكاتب حتى, عامتاً كانت قصة لطيفه فالنهاية, مش هحرق للي هيكملها, آسف على التاخير.
Jul 2, 2017 1:25 AM

Aug 2012
157
متأخر برده بس انشغلت شوية، هو فعلا المجلد الأخير كان الأفضل وأعتقد ان السبب ان عرفت في الأخر أتفهم هو ليه عمل اللي عمله.

أظن مشكلة الكاتب انه كان عايز يعملها twist في الآخر بس من وجهة نظري انه ديه كانت حتة ضروري يقولها في البداية، اول flash back، عشان أنا كقارئ أعرف أتعاطف مع الشخصية واللي بيعمله

عامة هي كانت لطيفة بس محتاجة حد عنده صبر ومابيزهقش بسرعة
Reply Disabled for Non-Club Members

More topics from this board

» Blade of the Immortal Discussion

xcharmy - Jul 16, 2017

1 by A7medAbugabal »»
Jul 16, 2017 4:35 PM

Poll: » ترشيحات 2017 البدايه الثانيه, قولنا حابب تقراء ايه "للتصويت"

A7medAbugabal - May 24, 2017

16 by A7medAbugabal »»
Jul 16, 2017 4:32 PM

» عرفنا بحضرتك ♥

A7medAbugabal - Jul 9, 2013

19 by Xaxeth »»
Feb 13, 2017 12:09 PM

Poll: » Deadman Wonderland Discussion

xcharmy - Sep 13, 2013

31 by Sai-chin »»
Oct 12, 2013 3:55 PM

Poll: » Horimiya Discussion

A7medAbugabal - Aug 1, 2013

42 by DontPanicToktok »»
Aug 9, 2013 2:50 PM
It’s time to ditch the text file.
Keep track of your anime easily by creating your own list.
Sign Up Login